BLOXXS - Kleinschalige kinderopvang XXS in Cuijk en Uden
1581
post-template-default,single,single-post,postid-1581,single-format-standard,theme-bridge,qode-quick-links-1.0,woocommerce-no-js,translatepress-nl_NL_formal,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,columns-4,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

BLOXXS

BLOXXS

Samenwerken

In mijn dagelijkse werk ben ik veel bezig met samenwerken. Uiteraard met mijn collega’s, maar ook met de kinderen en ouders. In gesprek met ouders, collega’s, en zover mogelijk ook met het kind, stemmen we af wat de behoefte van een kind is. Hoe gaat het thuis en hoe gaat het bij XXS? Belangrijk vinden wij het dat ieder kind lekker in zijn vel zit.

Een kind dat vrolijk is en nieuwsgierig naar de wereld gaat bijna als vanzelf op ontdekking uit. Speelgoed uitproberen en het opzoeken van andere kinderen en/of medewerkers. Zowel in binnen- en buitenruimte kijken wat je allemaal tegenkomt en wat je hiermee kan doen. Nieuwe activiteiten meedoen.

Deze kinderen lijken zich bijna als vanzelf te ontwikkelen. Ze zijn druk bezig met hun handen en voeten ontdekken en ineens rollen ze om. Ze willen graag een speelgoedje hebben en komen spontaan vooruit (of in het begin alleen achteruit). Ze beginnen te kletsen, maken vrienden en spelen graag.

Natuurlijk maakt ieder kind lastige fases door of heeft iemand een keer een mindere dag. Toch lijkt het over het algemeen bijna vanzelf te gaan.

Maar wat nu als dit niet het geval is? Niet ieder kind heeft het makkelijk. Niet ieder kind zit lekker in zijn vel en zeker niet overal gaat het allemaal vanzelf.

Wat dan..?

De pedagogisch medewerkers hebben veel oog voor alle kinderen. Voor de kinderen die meedoen met de groep, maar ook voor de kinderen die daar buiten lijken te vallen. We voeren dan ook vaak gesprekken over de kinderen. Een paar vragen komt eigenlijk altijd voorbij:

  • Hoe gaat het in de groep?
  • Hoe gaat het bij 1-op-1 situaties?
  • Hoe gaat het thuis, wat vinden de ouders?
  • Is er iets veranderd, in omgeving, betrokkenheid of gedrag?
  • Wat is er al gedaan en wat voor effect heeft dit gehad?

Samen proberen we te ontdekken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Soms gaat het over relatief kleine dingen. Bijvoorbeeld als een kind zich niet zo lekker voelt en behoefte heeft aan wat extra knuffels. Een kind dat moeite heeft met het afscheid nemen in de ochtend en behoefte heeft aan een duidelijke structuur.

Soms is het echter ook zo dat de “gewone” dingen niet voldoende blijken te zijn. Als dat het geval lijkt te zijn gaan we uiteraard altijd verder in gesprek met de ouders. Zij kennen hun kind immers het allerbest. Makkelijk is het niet altijd, de eerste stap van het ontdekken dat het allemaal niet zo vanzelf gaat. Voor ouders kan dit behoorlijk wat frustraties en emoties met zich meenemen. Logisch ook, want wie wil er niet dat zijn/haar kind het gewoonlijk makkelijk heeft in de wereld.

Als pedagoog ben ik betrokken bij alle kinderen, maar ben ik ook aanspreekpunt als een kind niet zo lekker in zijn vel zit. Ik hecht dan ook veel waarde aan gesprekken met ouders. Regelmatig voer ik gesprekken, op verzoek van pedagogisch medewerkers of ouders zelf.

Soms alleen om even te luisteren naar hun verhaal, er gewoon te zijn. Soms om te kijken naar wat we samen kunnen doen om hun kind te ondersteunen. In enkele gevallen komen we tot de conclusie dat een kind meer nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.

Gelukkig hebben we binnen XXS een heleboel samenwerkingspartners die graag met ons meekijken en meedenken. In overleg met ouders kunnen zij extra ondersteuning bieden waar nodig. Soms zijn dit incidentele samenwerkingen waarbij er voor een korte periode hulp is voor een specifiek kind. We hebben echter ook veel structurele samenwerkingen. Mensen van verschillende organisaties die regelmatig binnen XXS te vinden zijn. Gezichten die voor de kinderen ook niet helemaal vreemd meer zijn. Partners waardoor we binnen XXS net dat extraatje kunnen bieden dat kinderen nodig hebben, zoveel mogelijk in de vertrouwde omgeving van het kind.

Denk bijvoorbeeld aan logopedisten, fysiotherapeuten, Stromenland, het centrum jeugd en gezin, enz.

(https://www.logopedie-uden.nl/, https://www.fysio-devaluwe.nl/ , https://www.stromenland.nl/, https://centrumvoorjeugdengezin.nl/over-het-cjg/)

Wij hechtten dan ook veel waarde aan deze samenwerkingen. Samen met hen bouwen we aan steigers rondom een kind dat ondersteuning nodig heeft. Soms blijven de steigers een tijdje staan, soms kunnen we ze net zo snel weer afbreken. In gesprek met ouders, pedagogisch medewerkers en/of partners. Altijd als uitgangspunt: iedereen wil het beste voor dit kind.

Mocht je zelf ook een vraag hebben (klein of groot) dan kun je uiteraard altijd even binnenlopen, bellen of mailen.

Ik ga graag met je in gesprek……