Pedagogisch beleid - Kleinschalige kinderopvang XXS Cuijk
406
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-406,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Pedagogisch beleid

Aparte speelhoekjes, speelgoed op ooghoogte van uw kind, indeling in horizontale groepen, elke dag mogelijkheid voor ontbijt en warme verse maaltijd, – alles wat we doen, alles wat we aanbieden is onderbouwd en voelt als een beleving.

 

XXS Kinderopvang gaat ervan uit dat ieder kind uniek is en dat er bewust aandacht moet worden geschonken aan de eigenwaarde van het kind. De ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid, talenten en kwaliteiten van het kind staan hierin centraal. Verder geven we veel aandacht aan het sporten, creatieve ontwikkeling, educatie, samenspelen en samenleven in groepsverband.

 

Het pedagogisch beleid van XXS Kinderopvang omarmt de meest waardevolle inzichten en principes van de beste pedagogen. De visies van Rudolph Steiner, Emmi Pikler, Thomas Gordon, Loris Malaguzzi en Maria Montessori liggen er aan ten grondslag. De praktische uitwerking vindt u in ons doordachte uitgebreide pedagogisch beleidsplan.

 

Highlights van onze aanpak

 

Help mij het zelf te doen

Een kind heeft een natuurlijke drang tot zelfontplooiing. Het leert te doen wat het leuk vindt en eigen keuzes te maken. Dat geeft zelfvertrouwen. Voor alle activiteiten is het proces belangrijker dan het resultaat. Het gaat erom dat kinderen leren, ervaren en zelf ontdekken. Als we met ze knutselen gaat het erom dat ze de materialen kunnen voelen, bekijken, ruiken en ervaren hoe dingen werken.

 

Naar elkaar luisteren

De mening van kinderen telt bij XXS Kinderopvang. Door een actieve luisterhouding van onze pedagogisch medewerkers voelt een kind zich serieus genomen en ervaart dat het meetelt. Ieder kind kan zichzelf zijn, omdat we uitgaan van gelijkwaardigheid. We leren kinderen om rekening te houden met elkaar en om verantwoordelijkheid te nemen.

 

Respect

Op een respectvolle manier communiceren is belangrijk voor een positief zelfbeeld. Door gerichte vragen te stellen nodigen we uit tot vertellen en nadenken. We vragen niet: ‘Wat heb je gisteren allemaal gedaan?’ maar: ‘Ik hoorde dat je naar de dierentuin bent geweest. Welke dieren heb je daar allemaal gezien?’ Communiceren betekent ook dat we kinderen voorbereiden op activiteiten en vertellen wat we gaan doen.

 

Wat betekent ons pedagogisch beleid in de praktijk?

 

Een paar voorbeelden:

  • Huiselijke inrichting voor vertrouwen en rust
  • Vast dagritme zodat uw kind weet waar het aan toe is
  • Vaste medewerkers op de groep, zodat uw kind niet onnodig hoeft te wennen aan nieuwe gezichten
  • Speelgoed op ooghoogte waar uw kind bij kan. Zo helpen we kinderen het ‘zelf te doen’ en te kiezen
  • Eigen moestuin in de tuin. Dat draagt bij aan het leren zorgen voor de wereld om je heen
  • Ontbijt en warme gezonde maaltijd, ontwikkelen van een gezond eetpatroon
  • Variatie aan activiteiten. Uw kind leert zo wat het leuk vindt

 

Onze kinderopvang in cijfers

Wij geven graag wat leuke getallen over onze kleinschalige opvang

31
Werknemers

Iedere dag staan ze weer klaar voor de kinderen

180
Luiers

Onze allerkleinsten verbruiken nogal wat luiers 😉

160
Fruit

Geschilde stukken fruit op een dag

120
Boterhammen

Aantal boterhammen per dag gesmeerd.

Kleine impressie