Aparte speelhoekjes, speelgoed op ooghoogte van uw kind, indeling in horizontale groepen, elke dag mogelijkheid voor ontbijt en warme verse maaltijd, – alles wat we doen, alles wat we aanbieden is onderbouwd en voelt als een beleving.
XXS Kinderopvang gaat ervan uit dat ieder kind uniek is en dat er bewust aandacht moet worden geschonken aan de eigenwaarde van het kind. De ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid, talenten en kwaliteiten van het kind staan hierin centraal. Verder geven we veel aandacht aan het sporten, creatieve ontwikkeling, educatie, samenspelen en samenleven in groepsverband.
Het pedagogisch beleid van XXS Kinderopvang omarmt de meest waardevolle inzichten en principes van de beste pedagogen. De visies van Rudolph Steiner, Emmi Pikler, Thomas Gordon, Loris Malaguzzi en Maria Montessori liggen er aan ten grondslag. De praktische uitwerking vindt u in ons doordachte uitgebreide pedagogisch beleidsplan.
Highlights van onze aanpak
Help mij het zelf te doen
Een kind heeft een natuurlijke drang tot zelfontplooiing. Het leert te doen wat het leuk vindt en eigen keuzes te maken. Dat geeft zelfvertrouwen. Voor alle activiteiten is het proces belangrijker dan het resultaat. Het gaat erom dat kinderen leren, ervaren en zelf ontdekken. Als we met ze knutselen gaat het erom dat ze de materialen kunnen voelen, bekijken, ruiken en ervaren hoe dingen werken.
Naar elkaar luisteren
De mening van kinderen telt bij XXS Kinderopvang. Door een actieve luisterhouding van onze pedagogisch medewerkers voelt een kind zich serieus genomen en ervaart dat het meetelt. Ieder kind kan zichzelf zijn, omdat we uitgaan van gelijkwaardigheid. We leren kinderen om rekening te houden met elkaar en om verantwoordelijkheid te nemen.
Respect
Op een respectvolle manier communiceren is belangrijk voor een positief zelfbeeld. Door gerichte vragen te stellen nodigen we uit tot vertellen en nadenken. We vragen niet: ‘Wat heb je gisteren allemaal gedaan?’ maar: ‘Ik hoorde dat je naar de dierentuin bent geweest. Welke dieren heb je daar allemaal gezien?’ Communiceren betekent ook dat we kinderen voorbereiden op activiteiten en vertellen wat we gaan doen.
Wat betekent ons pedagogisch beleid in de praktijk?
Een paar voorbeelden:
Iedere dag staan ze weer klaar voor de kinderen
Onze allerkleinsten verbruiken nogal wat luiers 😉
Geschilde stukken fruit op een dag
Aantal boterhammen per dag gesmeerd.