BLOXXS - Kleinschalige kinderopvang XXS in Cuijk en Uden
vrij spel, bouwhoek, rekenprikkels
1775
post-template-default,single,single-post,postid-1775,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

BLOXXS

BLOXXS

Vrij spel in de bouwhoek

In de vorige blog heb verteld over het werken met VVE en het huidige thema: “Welkom Puk”. Gedurende de week ben ik op verschillende groepen binnengelopen. Peuters die vol concentratie in de kring luisteren naar de pedagogisch professional. Baby’s die aan komen kruipen zodra je op de grond gaat zitten. Ik kan er echt van genieten.

Er zijn veel activiteiten uitgevoerd waar de kinderen enthousiast aan hebben meegedaan. Toch gebeurt er gedurende de dag ook zoveel meer dan alleen de activiteiten. Kinderen spelen de hele dag. Ook tijdens dit spelen leren kinderen ontzettend veel. Zo zag ik op de peutergroepen kinderen in de bouwhoek spelen.

Verschillende blokken, een treinbaan, auto’s, er liggen diverse materialen. Soms wordt de tafel nog gebruikt voor het maken van een puzzel. Kinderen die heerlijk aan het spelen zijn. Hoge betrokkenheid bij het leggen van een treinbaan waar vervolgens verschillende treinen overheen rijden. Blokjes die in elkaar worden gelegd en waar torens van worden gebouwd.

Ik ga er tussen zitten en hoor hele verhalen van de kinderen. De blauwe trein is een race aan het doen met de gele trein. Hij kan zelfs een koprol! Maar wel opletten, want de zwarte trein is de politie en koprollen maken op de rails, dat mag niet. Bij de blokken wordt een grote toren gebouwd, langzaamaan wordt het een muur. Vol trots wordt er verteld dat het voor papa is. We zetten het voorzichtig op de kast, zodat het bij het ophalen nog bekeken kan worden. Bij de puzzel wordt goed gekeken, welk stukje hoort in welke vorm?

In hun eigen spel laten kinderen hoge betrokkenheid zien, in gesprek blijkt er ook een heel plan achter te zitten. De kinderen zijn ondertussen heel druk bezig met het leren rekenen. Zo moet de treinbaan aan elkaar gelegd worden. Welke rails past aan elkaar, hoe krijg je de vorm zo gelegd dat er een trein overheen kan rijden. Grote treinen passen niet op de rails, kleine treinen wel. Bij het blokken bouwen wordt er vooraf een plan gemaakt, ik ga een toren maken. Welke blokjes passen op elkaar en hoe zorg je ervoor dat deze niet meteen omvallen. Door het stellen van vragen of bijvoorbeeld het creëren van een “probleem”, bedenken kinderen allerlei oplossingen en komen zij tot de mooiste plannen en verhalen.

Meten, begrippen als groot en klein, hoog en laag, er zitten heel veel rekenprikkels in deze activiteiten. Zo wordt er binnen XXS gezorgd voor uitdagend materiaal in iedere speelhoek waarmee verschillende ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd.

 

En de kinderen…………die zijn heerlijk aan het spelen.