BLOXXS - Kleinschalige kinderopvang XXS in Cuijk en Uden
Geschiedenis: Overal om je heen hoor je geluiden over het onderwijs en de kinderopvang. Waar gaat het naartoe, wat brengt de toekomst?
geschiedenis, matressenschooltjes, bewaarschool, kwaliteit
1573
post-template-default,single,single-post,postid-1573,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

BLOXXS

BLOXXS

Geschiedenis

Overal om je heen hoor je geluiden over het onderwijs en de kinderopvang. Waar gaat het naartoe, wat brengt de toekomst? Mij maakt het ook nieuwsgierig, waar komt het vandaan? Hoe en wanneer is kinderopvang eigenlijk ontstaan?

Als je in de geschiedenis duikt kom je in de 18e eeuw de matressenschooltjes tegen. Moeders die niet zelf voor hun kind konden zorgen, konden hier terecht met kinderen van 3-5 jaar. Opvang als noodzakelijk kwaad voor probleemgevallen.

Voor deze schooltjes werden kleine ruimtes van het huis gebruikt. Open vuur en onhygiënische toestanden waren aan de orde van de dag. Oude schooljuffen die anders niet in levensonderhoud konden voorzien hadden de leiding. Uiteindelijk werden deze matressenschooltjes vervangen door bewaarscholen.

Verschillende wetten en handleidingen zorgden ervoor dat er langzaamaan meer aandacht kwam voor kwaliteit. De onderwijswet van 1806, de eerste handleiding voor ‘houderessen’ van kleine kinderscholen in 1823 en later de oprichting van de vereniging ter verbetering van bewaarscholen in 1866 waren stappen in de goede richting.

Het voornaamste doel van de nieuwe bewaarscholen bleef opvang. Het werd ook vooral gebruikt als wapen tegen de hoge zuigelingensterfte in de 19e eeuw. Speerpunten in de bewaarscholen waren hygiëne, reinheid en goede voeding. Er kwamen dus wel verbeteringen, maar het bleef een noodoplossing.

Pas na de tweede wereldoorlog kwam er een grote verandering. In de jaren 60 wilde meer vrouwen, ook nadat zij kinderen kregen, iets met hun studie gaan doen. Er komt behoefte aan kinderopvang en de eerste peuterspeelzalen worden opgericht. In 1977 kwam de rijkbijdrageregeling kinderdagverblijven, waarin ook een aantal kwaliteitseisen zijn opgenomen.

De rolverdeling tussen mannen en vrouwen kreeg steeds meer vorm. Kinderdagverblijven begonnen te ontstaan vanuit een bepaalde pedagogische visie. Meer en meer kwam er aandacht voor de waarde van opvoeding in groepsverband buiten het eigen gezin.

Het oude beeld “opvang als noodzakelijk kwaad”  is inmiddels vervangen door “kinderopvang als kwaliteit voor kinderen”. Natuurlijk hoor je ooit nog weleens een vleugje van het oude gedachtegoed. Gelukkig wordt er echter vooral gezien dat kinderopvang echt iets toevoegt aan de ontwikkeling van kinderen.

Best bijzonder eigenlijk als je ziet dat dit pas in de laatste 50 jaar echt vorm heeft gekregen.

Als ik rondloop binnen XXS zie ik mooie en schone ruimtes. Betrokken en goed opgeleide pedagogisch medewerkers. Afwisselende activiteiten en blije kindergezichten. Ik kan me dan bijna niet voorstellen hoe dit er in de 18e/19e eeuw aan toe ging.

Ontzettend blij dat ik in deze tijd leef. Dat ik bij mag dragen aan de ontwikkeling van kinderen. De trotse snoetjes als ze iets nieuws hebben geleerd. De knuffel die ze spontaan komen geven als ik bij hun spel kom zitten. De gezelligheid en verrassende uitspraken. Elke keer weer genieten.